úterý 31. května 2016

... matrjošky


Na kurzu mne zcela uchvátili.
Tak jsem je zkusila pořídit pro loupežníky domů.

Škoda, že jsem u první ukázky nemohla Toníka zároveň fotit.
To nadšení a radost z každé další odhalené baby ...
A to neustále opakování ...
ach :)

Pro zájemce popsaný postup práce
(montessori pro děti 0-3)


Postavíme si babu na kobereček / stoleček (ale na koberci se dělá lépe)
Levá ruka drží spodek.
Pravá ruka uchopí vršek a zatáhne směrem nahoru.
Položím hlavičku nad spodek.


Kouká na mne menší matrjoška.
Levá ruka drží spodní díl větší baby.
Pravá ruka uchopí hlavičku té menší.
Zvednu a položím vedle většího spodku.


Opakuji postup popsaný výše ...


... dokud na mne nevykoukne ta nejmenší žena


Levá ruka drží spodek větší matrjošky.
Pravá chytí za hlavičku tu nejmenší
a umístí ji do řádku k hlavičkám.

"Jsou rozložené."

Složení:

Dítěti dáme pro lepší orientaci referenční bod:
levá ruka přidržuje spodek matrjošky,
do kterého budeme vkládat menší babu.

Pravou rukou uchopím nejmenší matrjošku.
"Schováme ji."
A vložím do většího spodku.
Levá ruka stále přidržuje spodek.
Pravá ruka uchopí větší hlavičku a přiklopím.

"Je schovaná"
"Schováme tuhle?"
... opakuji stejný postup.
Sleduji dítě.

Mohu ho přizvat ke spolupráci.
"Schováš ji?"

Pokud chce, nechám ho pracovat.
Ale vždy ukazuji referenční bod.
(dítě by mělo napoprvé zažít úspěch)

Když je složeno,
zjistím, zda chce dítě ještě pracovat.
Pokud ano, nechám ho.
Pokud ne,
uklidíme společně matrjošku na místo.


Matrojšky jsou určeny pro děti od 18ti měsíců.
Začínám se sadou s pěti babami.

Pro první zkušenosti mohu dvě figurky dát pryč,
aby toho na dítě zprvu nebylo hodně.

Pro první zkušenosti s matrjoškami je velice důležitý řád, rytmus.
Proto vždy rovnáme baby do řádků zleva doprava.

Neukazuji skládání do figurek!
Pro dítě by to bylo moc informací najednou,
ztratilo by se v tom.

Můžeme mu to ukázat až co získá potřebné zkušenosti
při manipulaci s figurkami.
Pokud si na to přijde samo v rámci zkoumání,
je to v pořádku.
Jak by řekla Simča : "To je vono" :)


oblast: senzopsychomotorika
kontrola chyby: mechanická (nepasují do sebe)
věk: od 18ti měsíců výš
přímý cíl: nácvik otevírání a zavírání
nepřímý cíl: rozvoj motoriky, koordinace pohybů, koncentrace

Starší děti (od 3 let)
Mohou mít sadu s deseti.
Možnost hraní her na dálku.
Lze se na nich učit třístupňová slovní lekce
(malý - velký, menší - větší, nejmenší - největší)





3 komentáře: